Reklama
 
Blog | Richard Händl

Úvaha o blbosti

Je to mé zamyšlení ve formě dialogu. Inspirováno tvorbou Osvobozeného divadla. Velmi veselé. Ale, jak pro koho.

A: Hodně lidí, například takový Voskovec s Werichem, nemá(měli) rádo(di) lidskou blbost a urputně s ní celý život bojují(vali). Jenže, – blbců je vždycky víc!!!.

B: A proč?

A: Proto, že musí! V rámci zachování rovnováhy a také harmonie, jich musí být početně více než těch chytrých.

B: No to je ale komplikované.

Reklama

A: Kdyby jich totiž bylo početně stejně, tak v té válce mezi nimi, by ti chytřejší byli silnější, a ty blbce by vyhubili.

B: Jaká válka? Já nikde neválčím, jenom mě štve, když je někdo najednou chytrej.

A: No válka, nevyhlášená sice, ale zato permanentní. A ve válce se hubí, ne? Jenže, – až by ti chytří ty blbce vyhubili, tak potom by se z těch původně chytrých, nicméně na chvostu těch nejchytřejších, zase stali blbci, a ty by opět bylo potřeba hubit. Sledujete to?

B: No jasně, samá mrtvola, – já jsem se tuhle učil kung fu.

A: No, a tak by se lidstvo vyhubilo samo, to by byla taková intelektuální genocida, a to přece nejde.

B: A kdo teda vyhraje?

A: Přece nikdo, – proto je blbost neporazitelná!

B: No zaplať Pán Bůh, já furt nevím na které jsem byl straně ale myslím, že jsem chtěl vyhrát.

A: Podívejte se, on nemusí být blbec ten, kdo blbě mluví, ale vždycky je blbec ten, kdo blbě myslí.

B: No………. já myslím ….

A: Blbec myslí, že myslí! …………. Abych se vrátil, pravdou ale bývá, že kdo blbě mluví, většinou je i blbec.

B: Jasně, takových já znám!

A: Hleďte, on nemusí být blbec ten, o kterém vy si myslíte, že je blbec. On totiž může být pro někoho chytrý, a také to platí naopak.

B: Tak teď nevím, co si mám třeba o vás myslet, jestli to, co si myslím platí, nebo ne?

A: No platí, co si myslíte! Prostě ano, jsme menšina, ale nestěžujeme si. Víte ono je těžké poznat chytrého, a snad ještě těžší je poznat, kdo je opravdu blbec.

B: No, a jak to tedy poznám já?

A: Blbec, ……..ten se neptá, ten musí všechno vědět. Ten má totiž čas se učit, studovat, encyklopedie, definice, poučky……..(to říkal pan Werich.)

B: A co ten chytrej?

A: Ten musí vymýšlet!
Třeba písnička Stonožka z Osvobozeného divadla, je písnička bezesporu chytrá…………….

B: To jo, jojo!

A: To pozná každej blbec, ale!…….Je to potom ještě blbec?!